Not good enough

Det är full fart på England just nu. David Willet och hans anhängare vill öka undervisningskostnaderna med nästan 175%, där maxbeloppet för en studerande skulle ligga på 9000£ per studieår (nuvarande pris är 3290£).

Jag ser att höjda skolresurser är målet men är verkligen en tredubbling av nuvarande pris rimligt? Många ungdomar kommer tvingas avstå från studier på grund av de höga kostnaderna och på lång sikt försvårar detta ytterligare engelsmännens möjligheter till att klättra samhällsstegen.

Jag är förstås upprörd över att behöva dubbla mina framtida studielån. Om Willets förslag går igenom så finns det onekligen en risk att jag stannar hemma. Förutsättningarna är så bra i Sverige, med fri universitetsundervisning och stöd från CSN är det betydligt lättare att studera vidare än på de flesta håll i världen.

Vanligtvis anser jag det vara den behövandes ansvar att bekosta sina behov, en rökare till exempel borde inte belasta resten av samhället med sina tandläkarräkningar; men utbildning är för välfärdssamhällets utveckling kanske den absolut viktigaste ståndpelaren.

Ökad utbildningsomkostnad får inte gå ut med negativa konsekvenser över de som redan lider ekonomisk insufficiens. Lågklassamhällets "onda cirkel" blir ännu svårare att bryta sig ur och jag ser inte hur detta gynnar varken England, Europa eller världen överhuvudtaget.

Jag har gjort past LNAT papers halva dagen och får i snitt rätt på 41,7% av frågorna.

Jag önskar att kommentera Marias blogg,
och är ett mongo vid namn: Olof

Men en rökare, kan mycket väl vara en rökare på grund av sociala strukturer och det är knappast rökarens fel. Samhället mår bättre av att finansiera rökarens tandläkarräkningar än att inte göra det.

2010-12-11 @ 18:49:31
grej: http://olofn.tumblr.com
Jag önskar att kommentera Marias blogg,
och är ett mongo vid namn: jennyun

ska du ansöka till juridik? :O vad hände med arkitektur?

2010-12-12 @ 16:41:49
Jag önskar att kommentera Marias blogg,
och är ett mongo vid namn: Maria

Jenny jag har svarat via offline över msn! kram

2010-12-12 @ 18:41:41
Jag önskar att kommentera Marias blogg,
och är ett mongo vid namn: Nazi

Skriv om, skriv rätt: det stavas insufficiens! :O

2010-12-16 @ 09:27:00
Jag önskar att kommentera Marias blogg,
och är ett mongo vid namn: jennyun

fick inget ):

2010-12-17 @ 05:11:39
Jag önskar att kommentera Marias blogg,
och är ett mongo vid namn: bitte

Hej har just nu en tävling där 2 personer har chans att vinna varsitt presentkort på 1000 kr hos Nelly

2010-12-19 @ 15:42:55
grej: http://www.lovemercury.se/?p=1845

För dig som inte vet (och även andra förstås);
kommentaren skall skrivas i det stora fältet lite längre ner här nånstans...


fast ditt så kallade "namn" här vore trevligt förstås.

Remember mig kanske?

och sen din E-mail (osynlig för andra! sväär..)

grej:

För att undvika krångel, bör du nu göra följande:
1.Skriv din kommentar i den feta, vita rutan.
2.Klicka på knappen "Jag är ett mongo" för att bekräfta att du är färdig med din kommentar.
Trackback
RSS 2.0