Ett sådant sätt!

Goda kylan, kära läsare.

Har ni någonsin lagt märke till att väldigt många "uttryck" som vi tar till i mån om att förstärka något väl; har en direkt anspelning till kristendomen?
 (syftande på interjektioner/adverb/adjektiv i form av svordomar och jubelord)

    Tillåt mig demonstrera:

Exempel på uttryck som högst sannolikt har en koppling till den kristna tron:
  • Fan!; Ypperlig synonym till "djävul"
  • Fanskap!; Skapt av/som djävulen (ev. djävulens sällskap)
  • Jälva korg!; En korg som är djävulsk eller djävulsaktig
  • Jävlar!; Pluralis för "djävul"
  • Satan!; Ytterligare en synonym
  • Helvete!; En pampig brasa
  • Herre Gud!; Översittare...
  • Du dansar himmelskt; Ljuvt som himlen då
  • Vilken underbar dag!; "Under-bar" som i "under" som i "kristet under"
  • Jösses! - Tjusig förvrängning av "Jesus"
  • Kors!; Jesuskorset
  • Kors i taket! - Utveckling av "kors", där jesuskorset har hamnat i taket
Exempel på uttryck som må ha en koppling till den kristna tron:
  • Fantastiskt; "Fan-tastiskt"; tastiskt som i taktiskt som i en bra "taktik mot fan"
  • Ofantligt; "O-fan-tligt"; något så enormt att det är "icke-fan-tagligt"
  • Wow; förkortning för "Water-Over-Walker" a.k.a. Jesus
  • Oj; skulle ursprungligen kunna varit en hämmelse av "Oo Jesus"

Vad gäller svordomar så är de inga fina ord, men undvikbara, om man så önskar.
    Dela mer än gärna med er om ni har något trevligt tips.

Jag önskar att kommentera Marias blogg,
och är ett mongo vid namn: Nicki

"Kors i taket! - Utveckling av "kors", där jesuskorset har hamnat i taket" hahaha så simpelt men så skönt :P

Jag brukar försöka säga "nedrans" eller "sjuttsingen", fast jag glömmer ofta :P

2009-01-04 @ 12:46:04
Jag önskar att kommentera Marias blogg,
och är ett mongo vid namn: Monixx

Det var ena roliga liknelser du hade fått med där!

Jag diggar din blogg! du är duktig på att skriva och formulera dig.

Kika gärna in hos mig.

Ha en bra dag!

2009-01-04 @ 13:05:53
grej: http://monixx.blogg.se/
Jag önskar att kommentera Marias blogg,
och är ett mongo vid namn: trees

haha "Kors i taket! - Utveckling av "kors", där jesuskorset har hamnat i taket" Hon har en poäng där;) men .. egentligen så kommer ju svordomar från något "bra" som vissa anser ^^ ändå "får/bör" man inte säga det :O

2009-01-05 @ 21:59:52
grej: http://mangofisk.blogg.se/

För dig som inte vet (och även andra förstås);
kommentaren skall skrivas i det stora fältet lite längre ner här nånstans...


fast ditt så kallade "namn" här vore trevligt förstås.

Remember mig kanske?

och sen din E-mail (osynlig för andra! sväär..)

grej:

För att undvika krångel, bör du nu göra följande:
1.Skriv din kommentar i den feta, vita rutan.
2.Klicka på knappen "Jag är ett mongo" för att bekräfta att du är färdig med din kommentar.
Trackback
RSS 2.0