Post surgery del 1

Nu har jag alltså rekonstruerat det främre korsbandet i mitt vänstra knä.

De sa till mig att jag skulle få litet lugnande medel, att de flesta tyckte det var behagligt och så vidare, men det kändes som min arm blev spolad invertes med vatten och sedan snurrade hela rummet runt. Ett ansikte lutat över mig förklarade att "snart försvinner kanske prickarna i taket", sedan fick jag lust att blunda och man petade på mig tre sekunder senare och sa att "nu är det färdigt". Fast det hade gått tre timmar. Och det var sövningsprocessen det.

Det är nu 48 timmar sedan jag vaknade upp. Jag mår knappt illa och på en enkel smärtskala mellan 1 - 10, där 10 är värsta tänkbara smärta, så har jag ännu inte upplevt mer än 5, helt klart, och det är typ bara när jag ska sätta mig på toaletten...

Om ni känner i knävecket så sitter två senor där och går upp i låret, dessa har man tagit från mitt vänstra ben och monterat in som korsband. Jag vet inte om senorna återbildas; sjukgymnasten jag träffade på sjukhuset sa Nej, källor på internet säger Ja - men dessa senor brukar tydligen ge det bästa resultatet och om ett fotbollsproffs kan återgå till sin karriär efter att ha blivit av med dem, så borde jag kunna återgå till... mitt liv, ja?

Nu ska jag gå med kryckor ett tag, vanligtvis har man dem i ca. två veckor men jag tror inte det kommer behövas så länge. Jag tränar nu själv ett par gånger per dag, nästa vecka börjar jag hos en sjukgymnast.

Det finns två saker just nu som jag inte tycker om. Det är dels att det är obekvämt att sova på rygg hela natten, men främst att jag har känselbortfall på ett väldigt stort område av vänster ben nedanför knät... Jag känner lite eller inget på nästan hela framsidan av benet ända ner till fotleden, detta har jag konstaterat nu på morgonen. Jag antar att man inte kan veta precis vad som står på förrän det gått ett par veckor.

Jaja. Den som hittar hit och har frågor/något att dela med sig av, får gärna göra detta.

Nyckelord: Korsband, främre, vänster, rekonstruktion, operation, plastik, hamstring, låret, baksidan, känselbortfall, förlorad känsel, nerv.



För dig som inte vet (och även andra förstås);
kommentaren skall skrivas i det stora fältet lite längre ner här nånstans...


fast ditt så kallade "namn" här vore trevligt förstås.

Remember mig kanske?

och sen din E-mail (osynlig för andra! sväär..)

grej:

För att undvika krångel, bör du nu göra följande:
1.Skriv din kommentar i den feta, vita rutan.
2.Klicka på knappen "Jag är ett mongo" för att bekräfta att du är färdig med din kommentar.
Trackback
RSS 2.0