Men snälla, sluta

Observera att jag nu egentligen inte är ute efter att vara varken pessimistisk eller att förstöra ev. läsares sinnesstämning, men jag måste bara påpeka att det finns – och likväl alltid kommer att finnas ting i vardagen som är enormt frustrerande. Ting som existerar endast av den anledningen att hindra just Ditt liv från att uppnå perfektion.

 

För att ev. läsare nu skall vara insatt i den djupa innebörd som erhålls av det jag menar, så har jag valt att demonstrera med ett par exempel som har denna förmåga att tes just; enormt frustrerande.

  •     En fet, surrande äckelfluga i sovrummet en tidig morgon
  •     När man törstig ska ta fram ett glas och slår sig i huvudet med skåpsluckan
  •     Upptäckten av extrem maskinfektion efter att redan ha slukat halva frukten
  •     Färsk fågelspillning under handflatan
  •     Att ha bidragit till toarullens eländiga drunkningsolycka i toalettvattnet

Händelser som dessa verkar kanske i mån om frustration omöjliga att överträffa, men det finns faktiskt ett ting som är allt detta överlägset. Ett ting så kraftfullt frustrerande att det kan få en buddhist att våldsamt börja kasta matskålar…
    Det jag talar om, är förstås ingenting annat än sär skrivning. – Ett fenomen som, sorgligt men sant, förekommer allt mer i det svenska språket.

 

För den som inte vet vad jag talar om, eller för den som lever i vetskapens förnekelse; så är särskrivning när man skriver ett sammansatt ord osammansatt. Detta oftast uppdelat efter hur många ord som det sammansatta ordet består av.

    Vanliga misstag bland andra: Styv fader, av slappnad, sjuk sköterska, osv. osv.


Särskrivning är fel!


Särskrivning är inte fel bara för att det är fel, det kan även ge missledande budskap.
    Jag ber nu ev. läsare föreställa sig en trevlig familj ute på landsbygden som erbjuder trötta förbipasserande "Häst skjuts för 50 kronor".

 



Då får man minsann hoppas att det är skjuts som tillgängligas, annars är det bara att lägga benen på ryggen och hoppas på att man inte misstas för att vara ett föl.

Nej men allvarligt, jag bryr mig inte om hur mycket engelskan influerar Sverige idag, det är fortfarande inte okej! Och inte ens gnuttan nytta utgör detta, så jag bara ber er, snälla rara sluta särksriva innan jag faller död som en fisk i vakuum.

 

 


Jag önskar att kommentera Marias blogg,
och är ett mongo vid namn: Nicki

Världens längsta inlägg om särskrivning? :P haha nej men jag skrattade länge åt bilden :P Jag särskriver ganska ofta och min svenskalärare blir helt galen ibland :P

2008-11-10 @ 18:33:02
Jag önskar att kommentera Marias blogg,
och är ett mongo vid namn: Ia

Imponerad om du läste hela inlägget! och nu särskrev du ju i alla fall inte ;)

2008-11-10 @ 18:56:43
grej: http://mariahh.blogg.se/
Jag önskar att kommentera Marias blogg,
och är ett mongo vid namn: Siri

Men vad är det du säger? ::O Chips är ju i princip det jag lever på. Och nej, mina bestar till ögonbryn gör sig bäst undan allmänhetens blickar.



Särskrivning ger mig kalla kårar.

2008-11-10 @ 20:11:46
grej: http://sirre.blogg.se/
Jag önskar att kommentera Marias blogg,
och är ett mongo vid namn: Karolin

Du ger mig alltid ett skratt av dina ord. Tack!

Jag blir så glad av dig, det värmer att du tycker om det:-D... Och förlåt, men det var mycket kläder tjejrna visade;-), vill ju visa allt! Haha, vad söt söt söt du är som kollade igenom allt! Puss och kram!!!

2008-11-10 @ 20:16:06
grej: http://bubblaren.blogg.se/
Jag önskar att kommentera Marias blogg,
och är ett mongo vid namn: ebbaaa

jag tackar så hemskt mycket för tipsen ! ! :D:D du är guld !

Måste säga att jag är helt farcinerad över hur bra du skriver, helt otroligt. Creeed! :D



Och så tycker jag att du ska börja fotta dina outfitts oftare ! jag kollade tillbaka i din blogg och märkte att du gjorde det förut och det är kuul ! :D:D

2008-11-10 @ 21:17:10
grej: http://ebbaeriksson.blogg.se/
Jag önskar att kommentera Marias blogg,
och är ett mongo vid namn: Anonym

fin blogg!

2008-11-10 @ 21:18:40
grej: http://www.metrobloggen.se/JenniferLindberg
Jag önskar att kommentera Marias blogg,
och är ett mongo vid namn: Jakob

Särskrivning måste vara den 2:a vanligaste dödorsaken, efter typ dåliga sitcoms!

2008-11-11 @ 14:08:52
grej: http://jakobwashere.blogspot.com
Jag önskar att kommentera Marias blogg,
och är ett mongo vid namn: Lucky Strike

älskar ironin!

2008-11-11 @ 18:28:42
grej: http://dulcepericulum.blogg.se/
Jag önskar att kommentera Marias blogg,
och är ett mongo vid namn: gabriella

Åhhhhh ja! Det är extremt frusrerande. för övrigt så gillar jag din blogg. du verkar som en jävligt skön person måste jag säga. hejsvejs i lingonskogen

2009-01-06 @ 14:15:29
grej: http://synvinkelb.blogg.se/

För dig som inte vet (och även andra förstås);
kommentaren skall skrivas i det stora fältet lite längre ner här nånstans...


fast ditt så kallade "namn" här vore trevligt förstås.

Remember mig kanske?

och sen din E-mail (osynlig för andra! sväär..)

grej:

För att undvika krångel, bör du nu göra följande:
1.Skriv din kommentar i den feta, vita rutan.
2.Klicka på knappen "Jag är ett mongo" för att bekräfta att du är färdig med din kommentar.
Trackback
RSS 2.0