Ytlighet

Jag är inte någon annan.

Jag är inte populärast och jag är inte den snyggaste. Jag är inte heller bäst i matte eller snabbast på 100 meter. Jag är inte tjejen med de dyra kläderna, inte flickan med det raka platinablonda håret och söndersolad hy. Inte ljushuvudet som kan 1000 synonymer till ordet bra och 10 000 för ordet dåligt.

Jag är inte den depressiva tonåringen som fäller tårar över allt jag inte lyckas vara.
Inte den desperata som tvingar mig själv till att plocka fram olika beteénden beroende på vilka jag har i min omgivning. Jag är inte den som föredrar att vara lycklig av lögner hellre än att vara sårad av sanningar.

Jag heter Maria Hedman och jag är 15 år gammal.
Jag bor i en lägenhet tillsammans med mina föräldrar och lillebror i Eksilstuna.
Jag går i nionde klass på Engelska Skolan och spenderar på fritiden mestadels tid åt att plugga, träna, och umgås. Jag är oftast glad, retas jättegärna och skämtar allmänt med folk hela tiden. Någonting som får mig på bra humör är en skinande sol och människoskratt.
Jag är petig. Jag kan vara dryg och stöddig. Ibland tar jag saker onödigt seriöst och blir på så sätt ganska lätt sur.
Jag är inte perfekt.

Jag kan inte säga att jag toppentrivs i varken skolan på träningen eller med mina vänner utan att ljuga, för det gör jag inte.

Visst har jag väl sett detta förut, hur ytligt allting är idag, men tidigare inte lika tydligt. Fast varför ska det vara såhär?
Någonting väldigt många glömmer bort är att omgivningen är vad vi gör den till, det är vi som pekar ut vad som är rätt och fel, inne eller ute, snyggt och fult, ballt eller töntigt etc... Listan är oändlig.

Ytlighet är dock en stor ond cirkel utav osäkerhet som bara växer och växer. Det är lätt att dras med, jag har aldrig sagt att jag inte är ytlig själv.

En del har missuppfattat begreppet ytlighet och tror att det är detsamma som fåfänga. Visst, det finns en liten sammanbindande tråd, men det är långt ifrån samma sak. Hint;
En fåfäng människa behöver inte vara ytlig, men en ytlig människa är automatiskt fåfäng.
Ser ni skillnaden?

Vad menar jag då med att jag inte är någon annan?
Det jag säger är att jag varken har varit eller är villig att ändra mig om det ska resultera i att jag mår sämre. Livet är för kort för sådant. Jag tänker inte göra saker jag inte vill bara för att verka bättre i andras ögon.
Jag kan inte säga att jag inte bryr mig, däremot önskar jag att jag inte brydde mig. Och jag försöker att inte bry mig. En sanning är dock också att man ibland kanske måste anpassa sig.

En sak jag repeterar nu innan jag avslutar detta blogginlägg är att det man anpassar sig till inte är någonting annat än det man själv och andra runtomkring har skapat. Och innan man väljer att anpassa sig så ska man fråga sig själv;
Vem är jag egentligen och är detta verkligen vad jag vill?

Jag är inte någon annan. Jag är jag och jag vill vara mig själv.


Observera att detta inlägg bör tas med en nypa salt, så att säga.
Vad jag författat ovan är endast spekulationer kring hur jag förmår mig att uppfatta saker och ting. Inlägget innehåller varken personliga påhopp eller utpekningar mot enskilda individer. Känner du dock kanske igen dig någonstans så är det inget fel med att ta sig en liten funderare.

Jag önskar att kommentera Marias blogg,
och är ett mongo vid namn: Julia

Himla bra skrivet må jag säga! ^^
Och spec kommentarfält, haha! ;P

2007-10-13 @ 20:04:50
grej: http://starlas.blogg.se
Jag önskar att kommentera Marias blogg,
och är ett mongo vid namn: keffan

Väldigt bra skrivet.
Ha en bra söndag!

2007-10-14 @ 12:47:10
grej: http://keffan.blogg.se
Jag önskar att kommentera Marias blogg,
och är ett mongo vid namn: Carolina

Tack så mycket för förslaget! Ska testa hänga i trappan:)
Kram

2007-10-14 @ 17:12:18
grej: http://cnarki.blogg.se
Jag önskar att kommentera Marias blogg,
och är ett mongo vid namn: fashionstylist

Hej Maria!

Vilka djupa tankar. Jag känner igen mig själv i mycket av det du skriver. Ha en bra dag! Fortsätt skriva på ditt ärliga och raka sätt!

Kram

2007-10-14 @ 18:08:55
grej: http://fashionstylist.blogg.se
Jag önskar att kommentera Marias blogg,
och är ett mongo vid namn: Kim

tack snälla, vad glad jag blir! självklart ställer man upp för lille pappis, alltid! :) hoppas du har haft en bra söndag! kram K

2007-10-14 @ 18:19:16
grej: http://girlylicious.blogg.se
Jag önskar att kommentera Marias blogg,
och är ett mongo vid namn: Pauline

fullträff! allt stämmer :) lovar oxå att min sak måste ha varit pinsammare än din ;P fast jag vet iofs inte vad som har hänt med dig ^

2007-10-14 @ 19:08:11
Jag önskar att kommentera Marias blogg,
och är ett mongo vid namn: Anonym

bra maria,
jävligt bra.

2007-10-15 @ 14:00:04
grej: http://signalfire.blogg.se
Jag önskar att kommentera Marias blogg,
och är ett mongo vid namn: Ida

Bra skrivet.

2007-10-15 @ 15:53:05
grej: http://hittaida.blogg.se
Jag önskar att kommentera Marias blogg,
och är ett mongo vid namn: Emma

mycket bra skrivet tycker jag, kunde inte ha sagt det bättre själv ;)

2007-10-16 @ 15:55:09
grej: http://moilanen.blogg.se/
Jag önskar att kommentera Marias blogg,
och är ett mongo vid namn: Emma

(jag fattar inte om man kan skriva någon annanstans än i kommentarerna, så jag skriver här)
ah, jo jag lyckades lösa det med hjälp av en hemsida, haha.

2007-10-16 @ 16:25:27
grej: http://moilanen.blogg.se/
Jag önskar att kommentera Marias blogg,
och är ett mongo vid namn: kabrak!

ärligt ärligt, bra bra, sant sant :P

2007-10-17 @ 20:10:15
Jag önskar att kommentera Marias blogg,
och är ett mongo vid namn: mongo malin

älskar dig!

2007-11-11 @ 20:11:05
Jag önskar att kommentera Marias blogg,
och är ett mongo vid namn: Albin

HEhe sjukt.. Sitter här och skriver ett träningplanerings/anatomi arbete där korsbandskador ingår och såg bilden på dig på luftmadrassen och blev bara tvungen att kolla vidare :p Sedan läste jag det här blogginlägget och kan inte mer än att förundras över hur intelligent du är :) Det är kul att läsa. Nog för att jag själv var ganska sen i den personliga utveklingen men att du redan verkar så mogen och trygg i dig själv, även om vi alla är osäkra, tvekar och har våra downs någon gång så har du kommit långt! Långt mycket längre än vad jag hade gjort när jag gick i nian eller ettan eller vad du nu går i? Gillar ditt sätt att tänka så hör gärna av dig med antingen ett mail eller msn så kan vi utbyta lite tankar. Är dock inte inne på msn så ofta så mail är nog bättre :)

//Albin

2008-05-18 @ 13:22:01

För dig som inte vet (och även andra förstås);
kommentaren skall skrivas i det stora fältet lite längre ner här nånstans...


fast ditt så kallade "namn" här vore trevligt förstås.

Remember mig kanske?

och sen din E-mail (osynlig för andra! sväär..)

grej:

För att undvika krångel, bör du nu göra följande:
1.Skriv din kommentar i den feta, vita rutan.
2.Klicka på knappen "Jag är ett mongo" för att bekräfta att du är färdig med din kommentar.
Trackback
RSS 2.0